Poznaj ideę kampanii #LINIAPROSTA

Zespół Downa to dla wielu osób temat tabu. Chcieliśmy to zmienić. Celem akcji było dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców z informacja o przypadającym 21 marca Światowym Dniu Zespołu Downa. Telewizja Lifetime od wielu lat mocno wspiera osoby z zespołem Downa i ich rodziny. W wyniku tej współpracy powstał wyróżniony w 2016 roku nagrodą Emmy serial „Taki się urodziłem” (Born this way), w którym bohaterami są stojące u progu samodzielności osoby z zespołem Downa. Polska premiera serii była zaplanowana również 21 marca br.

Akcja miała na celu również wsparcie „mieszkania chronionego” prowadzonego przez Stowarzyszenie Bardziej Kochani, w którym to młode osoby z zespołem Downa przygotowują się do dorosłego życia.  Wysokość budżetu, mającego zasilić konto stowarzyszenia, była uzależniona od liczby interakcji – zdjęć opublikowanych w social mediach opatrzonych #liniaprosta. Przekreślona dłoń miała być symbolem jedności z osobami z zespołem Downa. Symbol odnosi się do jednej z fenotypowych cech osób z zespołem Downa. Kluczowym wyzwaniem było zaangażowanie jak największej liczby uczestników i podjęcie dyskusji o wciąż tak trudnym temacie w przystępny i nowoczesny sposób.

Telewizja Lifetime gotowa była przeznaczyć 5 zł za każde opublikowane lub udostępnione zdjęcie, maksymalnie do kwoty 20 tys. zł. Ponieważ akcja wiralowo rozprzestrzeniła się w internecie, finalna kwota została zwiększona do 47 tys. zł.

 

Pomysł na kampanię spotkał się z aprobatą ze strony założycieli funkcjonującego od 16 lat Stowarzyszenia Bardziej Kochani, którzy za główny cel tej inicjatywy postawili ‘odczarowanie zespołu Downa’. Ich ekspertyza, jako rodziców osoby z ZD utwierdziła nas w przekonaniu, że kampania ma ogromny potencjał. Ponadto, zważywszy na ilość działających w Polsce ośrodków dla rodzin i osób z upośledzeniem umysłowym wiedzieliśmy, że uda nam się oddolnie zaktywizować ludzi przy wsparciu mediów i osób publicznych. Inspiracją całej kampanii był wzruszający program dokumentalny „Taki się urodziłem’, w którym głos zabrały osoby z ZD i ich rodzice. Czuliśmy, że temat tej grupy społecznej jest w dyskursie publicznym pomijany.

Akcja bardzo szybko rozprzestrzeniła się w mediach społecznościowych. Internauci spontanicznie publikowali zdjęcia z #liniaprosta na swoich profilach, udostępniali posty i spoty promujące akcję oraz zapraszali do udziału swoich znajomych, oznaczając ich w komentarzach.

Kluczowym elementem dla sukcesu akcji okazało się wsparcie znanych osób – w dużej mierze spontaniczne m.in. Anna Dymna, Anna Lewandowska, Julia Kuczyńska (Maffashion) czy Paweł Małaszyński. Internauci widząc zaangażowanie osób sławnych, jeszcze chętniej publikowały swoje zdjęcia.